spinnersopstap.reismee.nl

Rit Centraal Mallorca

The morning after the day before, 9 oktober

Gisteravond rustig uitgebuikt na een rijk gevulde Paella maaltijd. Een paar biertjes toe en op tijd, 23.59 uur, naar bed. Vanochtend tijdens ons ontbijt unaniem besloten dat we een rondje in Centraal Mallorca zouden gaan rijden. Voor degenen die onze route nog eens na willen kijken: Start in Sineu, via Algaida naar Lluc Major. Daar een stop gemaakt voor de inwendige mens, toen door naar Porreres, MontuĂŻri, Sant Johan (niet in Pongau) terug naar Sineu. Samen met Errol is uw reporter teruggereden naar de Villa. Bij elkaar zo een kleine 90 km.

Echter; voordat we gezamenlijk in Sineu waren heeft dat aardig wat “voeten” in de aarde gehad. Omdat we één auto hebben moest er twee keer gereden worden. Uw reporter zat niet in de eerste rit, dus dat gaf de nodige vertraging. Geheel in de stijl van Monty Pytons 100 meter voor gedesoriënteerden hebben ze het halve eiland rond gereden. Om tijd te winnen heeft chauffeur Hans S, Errol en Hans W uit de auto gedumpt bij een Spaanse braderie, gezellig, armpie door met Hans W hebben ze alle kraampjes tot in den treuren bekeken. Dit tot groot plezier van Errol die thuis dit soort markten ook altijd bezoekt, al dan met Janny. De tweede rit, u begrijpt het al, ging in 15 minuten, geen enkel probleem gehad.

Uiteindelijk toch gezamenlijk om 13 uur vertrokken. Ik moet zeggen, een aanrader om dit zelf eens te doen, prachtig deel van het eiland. Zeer glooiend terrein met de daarbij behorende klimmetjes. Het weer was de hele middag uitstekend, 25 graden Celsius en volop zon. Teruggekomen in Sineu besloten Errol en ik om op de fiets terug te gaan. Dit om de doorlooptijd naar de Villavoor iedereen te bekorten. Dat laatste stuk, naar de Villa, was toch nog even venijnig in verband met de opstekende oosten wind. Kop over kop zijn we thuisgekomen.

Wat is een zwembad dan toch weer lekker. Ik wil niemand de ogen uitsteken maar het koelde heerlijk af na een dag van gedane arbeid. Na het zwemmen eerst taart gegeten, de tekorten moeten tenslotte ook aangevuld worden.

Voor avondeten hadden we saté op het menu staan. Samen met Jankees had ik vanmorgen 1,6 kg varkenshaas gehaald voor op de BarBQ. Dit aangevuld met een salade voor de vitamientjes. Dat doen we om het thuisfront gerust te stellen, lekker vinden we het trouwens niet bij een biertje maar ja. Onze 1,6 kg bleek uiteindelijk toch 111,1 gram teveel. Jankees kreeg het laatste stukje niet meer naar binnen. Hij had na 1,16 kg toch echt genoeg. Wij mochten de restjes en de sla ?. Hetzelfde gold ook voor de pindasaus, alles voor Jk en wij mochten de bodem uitschrapen en delen met z’n viertjes. Morgen binden we hem vast en gaan wij lekker eten. Maar alle gekkigheid op een stokje, dat van die pindasaus was niet helemaal zo. Hij zit trouwens naast me mee te lezen en de lucht van zijn scheet naar mij toe te wapperen. Rook erg naar pindasaus, dat kan ook niet anders als je die bak heb leeg gegeten. Wijko zelf zou hier met plezier naar hebben gekeken.

Resume, vandaag bijna 90 km gereden, ruim 500 hoogtemeters gemaakt en ruim 2500 kcal opgebrand.

Al met al weer een saaie dag, hopen maar dat het morgen leuker wordt. Fijne nacht allemaal en morgen gezond weer op.

Janny

Volgende week samen naar de markt Errol ?

Errol

De Sa Calobra twee keer dalen en beklimmen is niet zo erg, dan terecht komen in zo’n vreselijke omgeving waarin de halve bevolking van Mallorca zich bevindt...een misdaad voor een recreatieve racefietser! (gelukkig ging de sportieve rest van de middag uitstekend! :-)

Hans S

Jammer dat de twee markt-fans ons niet hebben verblijdt met een typisch souvenir van deze kleurrijke plaats. Nu rest ons slechts een vage herinnering.
Aan onze captain is een carrière als twee sterren chef-kok helaas voorbij gegaan. Maar ja van staal heeft hij nog meer verstand.